over lean

Lean is een begrip dat tegenwoordig een bijna magische betekenis heeft. Er horen allerlei methoden en technieken met moeilijke namen bij. Er zijn trainingstrajecten waarbij je ‘belt’ kunt worden in allerlei kleuren. We weten intussen wel dat het niet alleen nuttig is in de industrie, maar ook in allerlei soorten dienstverlening. En we weten onderhand ook wel dat Lean niet alleen om ontwerp van processen gaat, maar minstens zoveel om leiding geven en cultuur. Helaas wordt het daar niet eenvoudiger van.

Daarom houd ik het graag simpel. Dit is wat je moet weten over Lean, dit is de kern:

Elke minuut van je tijd, kun je maar aan twee dingen besteden: aan iets dat waarde toevoegt voor je klant, of aan iets dat geen waarde toevoegt voor je klant.
Als je de tijd die je aan niet-waardetoevoegende zaken besteedt weet te verminderen, dan heb je meer tijd over voor waardetoevoegende activiteiten
.

Niet-waardetoevoegende activiteiten noemen we verspilling. Verspilling herkennen en verminderen maakt dat je, stukje bij beetje, steeds meer van je kostbare tijd inzet precies voor wat van waarde is voor je klanten. Je klanten zullen dit waarderen, want je levert ze beter wat ze graag willen, op een manier die ze prettig vinden, en ook nog snel en tegen een goede prijs. Kwaliteit en efficiëntie gaan hand in hand.

Het mooie is, dat dit het werk voor iedereen er een stuk leuker op maakt. Ten eerste omdat je werk gemakkelijker wordt, je minder makkelijk fouten maakt en minder onzinnige activiteiten hoeft te doen. Ten tweede omdat je, al doende, steeds beter begrip ontwikkelt van je klanten en hun beleving. En van hoe jullie gezamenlijke processen in elkaar zitten en hoe je ze zou kunnen verbeteren. Muurtjes tussen afdelingen worden doorbroken, terwijl je samen betere processen ontwikkelt. Je werk wordt er betekenisvoller door.

Wat heeft dit met het Lean basisprincipe van respect te maken?
Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe respectvol is het om klanten iets te geven waar ze niet mee geholpen zijn? Of iets dat niet 100% goed is? Of op een manier die niet soepel past in hun leven of werkwijze?
  • Hoe respectvol is het om medewerkers dingen te laten doen die niet goed zijn voor klanten? Op een manier waarbij het niet makkelijk is om het in één keer goed te doen? Of die niet veilig is, of die niet hun talenten benut?